اصول مقاله نویسی و نحوه نگارش مقاله

تماس با ما
دریافت مشاوره رایگان بصورت تلفنی

اصول مقاله نویسی و نحوه نوشتن مقاله یکی از ضروریات تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی خصوصا در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری است. نوشتن مقاله در شکل های مختلف پژوهشی و مروری در رشته های مختلف تحصیلی و در مجلات علمی گوناگون با ضریب تاثیر متفاوت چاپ می شوند که در این مقاله از وبسایت آکادمی آریانا بیشتر سعی در اصول مقاله نویسی و نحوه نگارش مقاله داریم.

 

مقاله.jpg

اصول مقاله نویسی و نحوه نوشتن مقاله

نوشتن مقاله بخش مهمی از زندگی هر دانشجو است. اما مقاله نویسی فقط فهرست کردن ایده ها به صورت خطی نیست. نگارش مقاله همچنین شامل یک طرح کلی و قالبی است که به خوبی ساختار یافته است تا تمام تحقیقات را در یک مکان سازماندهی کند.

مقاله چیست؟

مقاله یک ارتباط مکتوب است که موضوع اصلی نویسنده را به تصویر می‌کشد که می‌خواهند برای خوانندگان خود نمایش دهند. موضوعات می تواند گسترده باشد و رویدادهای فعلی یا گذشته را در سراسر دنیا نشان دهد. علاوه بر این، نویسنده قصد دارد محتوایی بنویسد که در مقایسه با سایر داستان‌ها به طور منحصر به فردی با بینندگان ارتباط برقرار کند. نگارش مقاله باید با در نظر گرفتن نکات زیر نوشته شود:

  • باید موضوع یا موضوعات مورد علاقه را در پیش زمینه قرار دهد.
  • مقاله باید تمام اطلاعات ضروری را بررسی کند.
  • باید برای خوانندگان مقاله مطالبی در قالب توصیه یا پیشنهاد داشته باشد.

هدف از چاپ مقاله چیست؟

مقالات مقاله نوشته ای است که برای مخاطبان زیادی نوشته شده است. انگیزه اصلی نوشتن مقاله این است که باید در روزنامه ها یا مجلات یا مجلات منتشر شود تا تفاوتی در جهان ایجاد شود.

ساختار اصلی یک مقاله چیست؟

ساختار اصلی یک مقاله شامل موارد زیر می باشد: مقدمه، بدنه و عمل. اگر از این الگو استفاده می کنید، احتمالاً می توانید مقاله بهتری بنویسید. و همانطور که به نوشتن بیشتر ادامه می دهید، روش های خود را توسعه خواهید داد که به شما کمک می کند مقاله بسیار خوانا تری بنویسید.

نحوه نوشتن مقاله

مقالات یکی از اشکال ارتباط کتبی است که یک شرکت ممکن است از آن برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با کارکنان یا مشتریان خود استفاده کند. مقالات ممکن است توسط بخش های بازاریابی یا روابط عمومی نوشته شود تا با رهبری فکری سازمان ارتباط برقرار کند و در عین حال اطلاعات مربوط به صنعت را نیز ارائه دهد.

در این مقاله به نحوه مقاله نویسی می پردازیم و نکات قابل توجهی برای نوشتن یک مقاله موثر ارائه می دهیم. اهداف دیگری که ممکن است نویسنده هنگام نوشتن مقاله به آنها دست یابد عبارتند از:

  • در مقام مشاور دارای صلاحیت اظهار نظر است.
  • مورد توجه اخبار و رسانه قرار می گیرد.
  • بر نظرات خوانندگان خود اثر می گذارد

چگونه مقاله بنویسیم؟

این دستورالعمل ها برای نوشتن یک مقاله کارآمد و مورد توجه مخاطبان هدف ، باید رعایت شود:

  1. موضوعی را برای نوشتن انتخاب کنید.
  2. مخاطب هدف خود را شناسایی کنید.
  3. درباره واقعیت هایی تحقیق کنید که موضوع شما را تقویت می کند.
  4. یک طرح کلی از مقاله خود ارائه دهید.
  5. یک مقدمه قوی بنویسید و طرح کلی خود را کاهش دهید.
  6. موضوع خود را مشخص کنید.
  7. با صدای بلند بخوانید تا خطا های پیش‌نویس شما مشخص شود.
  • موضوعی را برای نوشتن انتخاب کنید

قبل از آغاز نگارش مقاله، لیستی از موضوعاتی که علاقمند به پرداختن به آنان هستید، تهیه نمایید. این کار به شما کمک می کند تا دریابید که به چه مسائلی علاقه دارید. اگر قصد نوشتن مقاله ای برای کار خود هستید، ایده های مقاله خود را با همکاران خود در میان بگذارید تا مشخص شود کدامیک می تواند علاقه مشتریان بالقوه را برانگیزد. در صورت لزوم مستقیماً با مدیر یا تیم اجرایی خود صحبت کنید تا ایده بهتری نسبت به مخاطب هدف به دست آورید. با این حال، توصیه می شود که مقاله خود را در اسرع وقت مشخص کنید، بنابراین می توانید شروع به نوشتن کنید و ببینید آیا این مسیری است که می خواهید در پیش بگیرید یا خیر.

  • مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید

شما باید نظریات و عقاید خواننده مقاله خود را در نظر بگیرید تا مخاطب هدف را شناسایی کنید. تجزیه و تحلیل   SWOT را در نظر بگیرید تا ببینید چه مخاطبانی با محتوای مقاله ای که می نویسید مطابقت دارند.

همچنین، برای یافتن صحیح مخاطب هدف ، به این عوامل توجه کنید:

  • جمعیت شناسی: این معیار نگاهی جامع نسبت به سن، جغرافیا، درآمد سالانه و سوابق تحصیلی افراد، به شما می دهد. به عنوان مثال، اگر بخواهید مقاله ای را در مورد محصولات زیبایی بنویسید، می توانید زنان 18 تا 35 ساله که در مناطق متوسط رو به بالا زندگی می کنند، را هدف قرار دهید.
  • رفتارها و علایق: شما می خواهید بدانید که به طور مثال یک خواننده به چه نوع محتوایی علاقه دارد، بنابراین در این مطالعه روندهای صنعت در بازاریابی و تبلیغات بسیار مهم است تا ببینید چه افرادی با برندهای خود بدون توجه به این واقعیت که به آنها چه محصولی می فروشند تعامل دارند. اطلاع از اینکه چه چیزی خوانندگان را به مطالعه ترغیب می‌کند، جزئیات کلیدی را در مورد نحوه جذب مخاطب، در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • عادات خرید: داده‌های مربوط به گرایش‌های مشتری، افرادی را که به دنبال خرید محصول هستند از کسانی که در اینترنت جستجو می‌کنند جدا می‌کند. یک شرکت می‌تواند از تبلیغات هدفمندی استفاده کند که آنها را متقاعد کند که به وب‌سایت خود برگردند، بنابراین ممکن است لازم باشد با تیم بازاریابی شرکت خود بررسی کنید یا مقالات مربوط به روند مشتری را به صورت آنلاین بررسی کنید تا ببینید چه چیزی می‌تواند عاملی برای مصرف محصول باشد. به این ترتیب، متوجه می شوید چه مباحث و موضوعاتی می‌توانند برای مخاطبانتان روشن‌تر باشند و محتوایی را بنویسید که با موضوع ، هماهنگ باشد.

 

  • درباره واقعیت هایی تحقیق کنید که موضوع شما را تقویت می کند

گنجاندن واقعیت ها در نوشتن یک مقاله قوی که خواننده را مجذوب خود کند ضروری است. شما می خواهید یک فضای متمرکز برای حفظ حقایق خود داشته باشید، بنابراین می توانید تمام عناصر موضوع خود را در یک جا جمع آوری کنید. داشتن دفترچه ای مناسب است که بتوانید ایده ها را به سرعت یادداشت کنید، اما نوشتن یادداشت ها به صورت دیجیتالی روی یک سند پردازش کلمه در رایانه یا تلفن هوشمند برای شما آسان تر خواهد بود.

چند نمونه از مطالبی که می توانید گرد آوری کنید عبارتند از:

  • آمار
  • تضمین از منابع مرتبط با موضوعی که می نویسید ( آوردن نقل قول)
  • تعاریف در رابطه با موضوع مقاله
  • داستان های کوتاه
  • ارجاع به فرهنگ پاپ یا رسانه
  • رویدادهای محلی یا ملی
  • منابعی که می تواند برای مخاطب مفید باشد

 

  • یک طرح کلی از مقاله خود ارائه دهید

مقاله شما باید قبل از شروع نوشتن یک قالب اولیه داشته باشد، بنابراین می توانید زمان بیشتری را به جای ساختار، روی محتوا صرف کنید. انتخاب درست منابع می تواند به شما کمک کند تا قالبی به دست آورید که برای خواننده شفاف و ملموس باشد.

چهار ساختار  اصلی مقاله عبارتند از:

  • عنوان: عنوان تنها قسمتی از مقاله است که بیننده هنگام جستجوی محتوای مورد نظر در موتورهای جستجوی اینترنتی به صورت آنلاین می بیند. اطمینان حاصل کنید که محتوایی را بنویسید که متنی غنی را در بالای صفحه نتیجه موتور جستجو (SERP) هدف قرار می دهد تا بیننده آن را افزایش دهد.
  • پاراگراف مقدمه: پاراگراف مقدماتی یک کلیت از آنچه شما می خواهید به آن بپردازید را معرفی می کند. این روش ایده‌آلی برای جلب توجه مخاطبان شماست، زیرا ارزشی از خود نشان می‌دهید که نشان می‌دهد چرا آنها باید به خواندن مقاله شما ادامه دهند.
  • پاراگراف بدنه: پاراگراف بدنه به شما این امکان را می دهد که اطلاعاتی را بنویسید و سازماندهی کنید که پشتیبان نکته ای است که می خواهید بیان کنید. از نمونه هایی از تحقیقات خود در آن استفاده کنید تا موضوع خود را برجسته کنید و مخاطبان خود را در مورد اطلاعات جدید و دلیل تأثیرگذاری آن برای آنها آگاه کنید.
  • نتیجه‌گیری: نتیجه‌گیری مقاله شما می‌تواند با فراخوانی برای اقدام یا چیزی که خواننده در آینده به آن فکر کند پایان یابد. شما می خواهید آنها بر ارزشی که از آموخته های خود دریافت کرده اند تمرکز کنند، بنابراین می توانند به دیگران بگویند که محتوای شما را بخوانند و آن را با شبکه خود به اشتراک بگذارند.

نکاتی برای نوشتن مقاله

این نکات را برای کمک به بهبود محتوای مقالاتی که می نویسید در نظر بگیرید:

  • علائم نگارشی و اشتباهات گرامری را بررسی کنید: مهم است که مقالات خود را برای استفاده صحیح از علائم نگارشی و گرامری تصحیح کنید. همچنین، از آنجایی که مقالات برای نشریات رسانه ای معمولاً از دستورالعمل های سبک AP پیروی می کنند، داشتن یک کتاب سبک AP مفید است.
  • زمان مناسبی را به نوشتن خود اختصاص دهید: اگر تعداد کلمات مشخصی دارید، اول پیش نویس خود را بنویسید و ببینید چقدر طول می کشد. این یک راه عالی برای مدیریت زمان و نوشتن محتوای با کیفیت به صورت ثابت است و در عین حال مدیر یا ویرایشگر خود را از پیشرفت خود مطلع می‌سازید.
  • متن خود را به زبان ساده بنویسید: شفافیت متن برای موفقیت نوشتن شما بسیار مهم است. شما باید با کلمات کمتری به منظور برآورده کردن مفهوم مورد نظر به صورت جامع و مانع ، منظور خود را منتقل کنید. شفافیت و زبان ساده و روان متن از مسائلی است که به جذب خواننده برای ادامه مطالعه مقاله کمک ویژه ای می کند. در مورد دستورالعمل های محتوا و تعداد کلمات با مدیر یا ویرایشگر خود مشورت کنید.

دستورالعمل ساختار مقاله MLA

MLA رایج ترین سبک قالب مورد استفاده در حوزه علوم انسانی است. برای تهیه یک مقاله در قالب MLA، در اینجا دستورالعمل های اساسی وجود دارد که باید رعایت کنید:

  • فونت باید New Times Roman 12pt باشد.
  • فاصله بین صفحه ها را دو برابر کنید و مطمئن شوید که بین پاراگراف ها فضای اضافی وجود ندارد.
  • یک اینچ حاشیه در تمام طرف های کاغذ.
  • نام خانوادگی و شماره صفحه در هدر هر صفحه.
  • در گوشه سمت چپ بالا، نام، نام استاد، کلاس و تاریخ خود را بنویسید.
  • عنوان مقاله باید در مرکز باشد.
  • منابع را در صفحه با عنوان «کارهای ذکر شده» فهرست کنید.

دستورالعمل ساختار مقاله به سبک شیکاگو

سبک شیکاگو شامل مجموعه ای از دستورالعمل های جامع برای قالب بندی مطالب و مقالات است. نقل‌قول‌ها و پاورقی‌های دقیق، کلیدی برای یک مقاله عالی و موفق به سبک شیکاگو هستند.

در اینجا دستورالعمل هایی برای قالب بندی مقاله به سبک شیکاگو آورده شده است.

  • یک اینچ حاشیه در تمام طرف های کاغذ.
  • دو برابر فاصله در همه جا.
  • سبک متن باید Times New Roman 12pt باشد.
  • شماره صفحه و تعداد کل صفحات را در هدر هر صفحه قرار دهید.
  • این قالب به پاورقی نیز در قسمت‌های نقل‌شده نیاز دارد.
  • کتابشناسی فرمت سبک شیکاگو کاملاً شبیه فرمت MLA است.
  • اطلاعات را به ترتیب حروف الفبا در صفحه با عنوان "کتابشناسی" فهرست کنید.

یک نظر بنویسید

ارسال

محصولات مرتبط

  • img

    آموزش php

  • img

    آموزش php